Заклад дошкільної освіти забезпечує право дитини на охорону здоров'я, здоровий спосіб життя через створення умов для безпечного, нешкідливого утримання дітей, раціонального харчування. Здоров’я, його охорона та зміцнення, безпека дітей повинні бути життєвою стратегією, пріоритетом у роботі дошкільних закладів.
Регулюють питання охорони праці та безпеки життєдіяльності дітей у закладі дошкільної освіти наступні нормативно-правові акти:
Законів України
Постанов Кабінету міністрів України:
- Положення про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися із здобувачами освіти під час освітнього процесу, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України 16.05. 2019 № 659, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 13.06.2019 за № 612/33583.
- від 17.04.2019 № 33 «Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві;
- від 26.12.2017 № 1669, «Про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти», зареєстроване в Міністерстві юстиції України 23.01.2018 за № 100/31552.
- від 09.01.2014 № 11 «Про затвердження Положення про єдину державну систему цивільного захисту»;
- від 23.10.2013 № 819 «Про затвердження порядку проведення навчання керівного складу та фахівців»;
- від 30.10.2013 № 841 «Про затвердження порядку проведення у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайної ситуації»;
- від 21.08.2013 № 616 «Про затвердження положення про добровільні формування цивільного захисту»;
- від 26.06.2013 № 443 «Про затвердження порядку підготовки до дій за призначенням органів управління та сил цивільного захисту»;
- Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 18.04.2006 № 304, зареєстроване 3 в Міністерстві юстиції України 07.07.2006 за № 806/12680 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 22.11.2017 № 1514).
- Типове положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затверджене наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 № 15, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 15.02. 2005 за No 231/10511).
- Типове положення про службу охорони праці, затверджене наказом Держнаглядохоронпраці України від 15.11.2004 № 255, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 01.12.2004 за № 1526/10125.
- Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затверджене наказом Держнаглядохоронпраці України від 29.01.1998 № 9, зареєстроване в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 за № 226/2666 (у редакції наказу Міністерства соціальної політики України від 30.03.2017 № 526).
- Типові правила внутрішнього розпорядку для працівників державних навчально-виховних закладів України, затверджені наказом Міністерства освіти України від 20.12.1993 № 455, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 02.06.1994 за № 121/330).
Наказу МОЗ України «Про затвердження Санітарного регламенту для дошкільних навчальних закладів»;
Листа МОН від 14.02.2019 №1/11-1491 «Щодо організації роботи та дотримання вимог з питань охорони праці та безпеки життєдіяльності у закладах дошкільної освіти».
Що таке безпека дитини? Безпека – це: знання дітей-дошкільників про певні небезпечні ситуації та людей, які можуть загрожувати здоров'ю та життю, уміння правильно поводитися у різних ситуаціях; навички самостійних рішень у певних надзвичайних ситуаціях.
Освітньо-виховну роботу з дошкільниками в ЗДО проводимо у таких напрямках:
- життя серед людей, у природному та предметному середовищі;
- правила поведінки з вогнем;
- безпечні та небезпечні вулиці та дороги;
- виховання вміння надавати собі та іншим допомогу у випадку необхідності.
Перевага в освітньому процесі надається заняттям, цікавим бесідам, розмовам, моделюванню та аналізу певних ситуацій, дидактичним та сюжетно-рольовим іграм.
Більше уваги приділяємо організації різних видів діяльності, спрямованих на набуття певних навичок поведінки, досвіду, самостійного пошуку виходів з непростих ситуацій, навчанню приймати виважені, продумані рішення. Адже все, чого навчають дітей, вони повинні вміти застосовувати в реальному житті, на практиці.
Важливою формою роботи з дошкільниками та колективом закладу дошкільної освіти із забезпечення безпеки у НС є проведення Тижня безпеки дитини.
Мета його:
- поліпшити якість навчально-виховної роботи з дітьми з питань особистої безпеки та захисту життя;
- вдосконалювати теоретичні знання та практичні навички педагогів з формування у дошкільнят ціннісного ставлення до власного здоров'я та життя;
- пропагувати здоровий спосіб життя серед дітей та батьків;
- інтегрувати суспільне та родинне виховання з проблем безпеки життєдіяльності дитини.
Спільна робота з педагогами, дітьми, батьками забезпечить дітям перед вступом до школи різноманітно та повно засвоїти навички практичної безпечної життєдіяльності й усвідомити, що її життя та здоров'я – це найдорожче багатство. А дотримання дітьми правил безпечної поведінки та захисних принципів обов’язково допоможе їм у різних життєвих ситуаціях.
Ми пропонуємо прості для сприйняття інструкції з безпеки життєдіяльності дітей для проведення вихователями ДНЗ бесід про безпеку поведінки в дитячому садку і на його території, на вулиці, вдома, на водоймищах і кризі, при поводженні з незнайомими людьми, рослинами і тваринами, грибами і так далі.